Даниліна Елла Миколаївна,вчитель трудового навчання,технології,креслення Української загальноосвітньої школи І-ІІІступенів № 13 Селидівської міської ради Донецької області

Шукати в цьому блозі

Вебінар "Майстер клас як одна із форм роботи з обдарованими учнями"

Шановні   колеги!
Добрий день!
Я  Вас вітаю на нашому вебінарі!
                  На початку нашої роботи хочу виразити слова вдячності Вам, мої колеги,  за те, що знайшли час для спілкування, подякувати Видавничій групі «Основа» за представлену нагоду для висвітлення  досвіду роботи нашої школи з питань підтримки обдарованого учня і   сподіваюсь, що інформація, яку ви  отримаєте буде корисною в вашій педагогічній діяльності.
               Звати мене Даниліна Елла Миколаївна, вже 30 років викладаю предмет трудове навчання та креслення в Українській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 13 Селидівської міської ради Донецької області. Безмежно закохана в свій предмет і мені небайдуже його доля, незважаючи на всі суперечки, які відбуваються навколо нього.
                Нашу зустріч я хочу почати словами: “Якщо у тебе є яблуко і у мене є яблуко і ми поміняємось – у кожного з нас залишиться по яблуку. Якщо у тебе є цікава ідея і у мене є ідея і ми обміняємосьто у кожного з нас буде по дві ідеї. Уявіть собі ситуацію, коли кожен поділиться своїм досвідом, якими при цьому ми станемо багатими".

                Сьогодні будемо говорити про обдарованого учня, а саме про форми роботи з цими учнями в межах предмету «Трудове навчання» та «Технології».
             Тему вебінару я обрала не випадково. По-перше, тому що питання роботи з обдарованими учнями мене хвилювало дуже давно і цим питанням я вже опікуюсь багато років, а по-друге, тому що у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти, зазначено, що метою  освітньої  галузі «Технології» є формування і розвиток проектно-технологічної й інформаційно-комунікаційної компетентностей для реалізації творчого потенціалу учнів і їх соціалізації у суспільстві. В цьому ж документі визначено, що «зміст предметів освітньої галузі має чітко виражену прикладну спрямованість і реалізується переважно шляхом застосування практичних методів і форм організації занять». А з цього витікають і завдання  предмету «Трудове навчання», які  полягають у створенні необхідних умов для формування творчої особистості, реалізації її природних задатків та індивідуальних здібностей.
          Розуміння того, що інтелектуальний потенціал нації є головним гарантом її розвитку та благополуччя, спонукає нас, вчителів,  до пошуку нових форм, методів і технологій навчання, які б дозволили максимально розкрити творчі здібності сучасного учня.
          Предмет «Трудове навчання» тісно пов’язаний із розвитком обдарованості та творчої активності учнів. Адже, за своєю сутністю, це – «предмет творчий, тому при його вивченні необхідно змістити акценти від фактично ремісничого навчання до формування та розвитку творчої ініціативи, пошуку, інтелектуального навчання його змісту, створення реальних умов для реалізації індивідуальних можливостей особистості кожного учня» . І де, як не на цих уроках  дитина може розкрити себе, як творчу особистість?!
         Шановні слухачі, відгукніться  ті, хто вважає себе обдарованим?
Тож, я хочу сказати, що ви - обдаровані люди, тому що працювати з обдарованими дітьми, на мою думку, може тільки емоційний, творчий педагог і Людина!
         Хтось дуже розумний сказав: "Доля дитини залежить від досвіду і поглядів конкретного педагога, традицій школи, життєвих амбіцій батьків".
          Аналіз  передового  педагогічного  досвіду    викладання  трудового     навчання  свідчить,  що  більшість  вчителів,  які  мають  великий  педагогічний  стаж  та  досвід  роботи  у  загальноосвітніх  навчальних  закладах,  пропонують та  використовують  різні  форми та методи  розвитку  обдарованості.
          Обмінюючись досвідом з колегами з різних шкіл нашого міста, області, і взагалі нашої країни, відмічаєш, що в скарбнички  кожного є форми та методи роботи, які можна назвати традиційними, а є так звані певні «родзинки», притаманні тільки для цього вчителя.
      Тож, давайте, визначимо, якими основними шляхами ми можемо розвинути обдаровану дитину в межах нашого предмету. Ви можете додавати свої!
Тож по-перше,
1.   Через включення у структуру уроку трудового навчання пошукових, проблемних, дослідницьких, диференційованих, евристичних методів роботи;
По-друге,
2.   Створюючи умови для участі школярів у позакласних заходах у межах предметного тижня, у заняттях гуртків;
По-третє,
3.   Створюючи умови для участі учнів у олімпіадах різного рівня, турнірах з технічної творчості, конкурсах з декоративно-ужиткового мистецтва різного рівня;
4.   Надалі через співтворчість учителя й школяра на науково-дослідницькій основі, залучаючи учнів до розробки власних проектів та науково-дослідницьких робіт в Малій академії наук.
Ще один напрямок
5.   через постійний психологічний супровід розвитку креативності та формування позитивної філософії «повір у себе – і досягнеш успіху;
Цей перелік можна продовжувати і надалі.
         Серед методів навчання обдарованих учнів на сучасних уроках трудового навчання превалює  проектна технологія, яка зараз широко використовується в педагогиці, а особливо вчителями трудового навчання, тому що вчитель трудового навчання і проектна технологія зараз дві невід’ємні один від одного речі. Цю технологію в своїй практиці використовую і я вже багато років. Ну, сьогодні не про проектну технологію, а сьогодні я хочу привернути вашу увагу  ще до однієї  форми роботи з обдарованими учнями, яка з’явилася  в практиці роботи нашої школи завдяки використанню  проектної технології – це учнівський майстер клас.
                   Нікого з вчителів трудового навчання сьогодні не здивуєш тим, що організація проектно-технологічної діяльності здійснюється у певній послідовності і складається з етапів, які взаємопов'язані між собою і  розкривають послідовність розробки та виконання проекту. Завершується робота над проектами презентацією результатів проектної діяльності учнів. Не таємниця, що проекти отримуються різні за якістю їх виконання: є вдалі, є менш вдалі, а є дуже змістовні,креативні, цікаві. Вони виконані учнями, у яких розвинена  пізнавальна  активність і здатність до творчості, так званими здібними учнями.
ü Презентували, і виникло питання, а що надалі???
         А надалі – в 2011 році на засіданні методичної ради школи  було вирішено надати можливість    учням  старшої ланки  приміряти на себе функцію майстра -  розробити і провести власні майстер класи для учнів початкової ланки.
        Ми звикли, що майстер класи проводять педагогічні працівники, кожний з нас був і майстром і учасником таких заходів. Тож, в педагогиці
💁
      МАЙСТЕР КЛАС
(від англійського masterclass: master – кращий в якійсь галузі + class – заняття, урок) Науковці визначають майстер-клас як сучасну форму проведення навчального тренінгу-семінару для відпрацювання практичних навичок за різними методиками і технологіями з метою підвищення професійного рівня та обміну передовим досвідом учасників, розширення кругозору та залучення до новітніх галузей знання.
Виходячи з цього було визначено поняття «МАЙСТЕР КЛАС УЧНЯ». Отже,

Майстер-клас учня – це одна із форм роботи з обдарованими учнями, яка використовується при організації роботи в позаурочний час.
             Майстер-клас учня – форма підвищення  майстерності учня,  мета якої – знайомство з творчими проектами учнів старшої ланки, освоєння та відпрацювання практичних навичок з різних  технологій виготовлення виробів.  
 Основна мета, з якою проводяться учнівській майстер-клас:          
ü розвивати уміння компетентно презентувати результати своєї проектної роботи;
ü Зацікавити учнів початкової ланки новими технологіями з виготовлення виробів та збільшити зацікавленість предметом «Трудове навчання»;
ü розвивати комунікативні умінння і навички
ü формувати та розвивати здібності учнів щодо організації творчості інших.
              Завдання майстер-класу учня:
ü передача учнем-майстром результатів реалізації своїх ідей через розробку власного  творчого проекту;
ü спільне відпрацювання учасників майстер-класу технологічних прийомів з виготовлення певного виробу;
ü створення сприятливої атмосфери навчання та позитивного емоційного фону.
          Давайте розкриємо більш детально теоретичні аспекти технології проведення учнівського майстер класу.
            Після презентації творчих проектів в 9-11-х класах відбувається жваве обговорення серед членів журі  результатів проектування та захисту проектів.  Учням, які отримали самий високий рейтинг за підсумками проектування, пропонується  підготувати та провести на базі 3-5-х класів власні майстер класи з виготовлення виробів в тій технології, яка була запропонована у власному творчому проекті. З цього часу наступає ретельна, але дуже цікава робота з підготовки майстер класу. З цього моменту відбувається розподіл ролей: учень старшої ланки отримує роль «майстра», а вчитель трудового навчання стає для учня «помічником-консультантом», учні початкової школи – «учні-слухачі». 
          Заняття майстер-класу – це оригінальний спосіб організації діяльності учнів у складі малої групи (7–15 учасників) або великої групи (цілий клас). Учнівський майстер-клас повинен демонструвати конкретний технологічний  прийом, технологію виконання певної технологічної операції. Він повинен складатися із практичних завдань, які направляють діяльність учасників для вирішення поставленої технологічної задачі.           
           Для ефективного проведення майстер класу  необхідно проводити відповідну підготовку  учнів-майстрів і тут велику роль відіграє вчитель трудового навчання, який стає порадником та консультантом для учня-майстра. Вчителю потрібно пам’ятати, що для «учнів-майстрів» проведення такого заходу велика відповідальність і зовсім новий рубіж. На першому етапі у них не вистачає досвіду, рішучості, впевненості в своїх можливостях, але у них є головне - велике бажання це робити і закоханість в свою проектну роботу.  Тому для вчителя настає відповідальна пора – допомогти учню підготуватися до проведення заходу.  Ви запитаєте: «Де на цю роботу брати час?».
            І коли ми задаємо питання «Де на це брати час?», треба подумати про самореалізацію як свою, так і своїх учнів.
            Тож  час для консультування «учнів-майстрів» ми застосовуємо: позаурочний час, можна виділити час в межах уроку, коли проходить етап практичної роботи, через соціальні мережі (в соціальній мережі ВКонтакте створена для цього група «Изучение технологии с удовольствием» https://vk.com/club88171802)
Під час консультування вчитель допомагає учню:
ü визначитися з об’єктом виготовлення, беручи до уваги тематику творчого проекту, спираючись на попередню підготовку та  вікові можливості учнів-слухачів;
ü  визначити часові межи майстер класу;
ü  ретельно спланувати проведення заходу;
ü  підготувати технологічні картки з виготовлення виробу, матеріали та інструменти, які будуть потрібні для виконання практичної роботи;
ü підготувати мультимедійне забезпечення заходу.
             Тема майстер класу учня  повинна відбивати проблему та шляхи її рішення. Майстер клас може бути проведений, як для відпрацювання навичок з певної технології виготовлення виробу, наприклад «Технологія виготовлення ляльки-дзвіночка», «Технологія виготовлення браслета «шамбала», так і тематичний, проведений напередодні свята, наприклад «Святий Миколай, в гості до нас завітай», «Декорування Великоднього столу», «Виготовляємо Валентинку» тощо.                  
                Якщо у вас є цікаві ідеї визначьте їх, шановні колеги!
 Багатоваріантність об’єктів праці для виготовлення під час майстер класу, дозволяє спланувати роботу як індивідуальну, так і групову. Індивідуальна робота –  кожен «учасник-слухач» майстер класу виготовляє власний об’єкт праці: браслет, листівка, брелок, пасхальне яйце тощо. Групова, або колективна робота – кожен «учасник-слухач» майстер класу виготовляє окремий елемент майбутнього виробу: квітки для українського віночку або декоративного панно тощо. Під час підготовки майстер-класу треба враховувати, що  головне в технології його проведення – не повідомити чи засвоїти інформацію, а передати способи діяльності, тобто конкретну технологію виготовлення виробу. Тривалість проведення заняття визначається індивідуально, як правило, в межах уроку (45 хв), враховуючи, що учні початкових класів швидко втомлюються.  Якщо слухачі майстер класу – учні 5-х класів, припускається збільшення часу роботи 1-1,5 години в залежності від складності технології виготовлення виробу.
Чіткої структури проведення майстер – класу не існує. Нижче наведемо орієнтовну модель проведення учнівського майстер класу, спираючись на узагальнений досвід роботи з цього питання. Ми вважаємо, що її можна змінювати в залежності від завдань, які постають перед вчителем, від віку «учнів – слухачів»,  від матеріальних можливостей навчальної майстерні тощо.
Виходячи із запропонованої моделі, був створений алгоритм технології учнівського майстер-класу. Акцентуємо увагу, що він також є орієнтовним, який апробований учнями  нашої школи і може змінюватися в залежності від чинників, наведених вище.
Алгоритм технології учнівського майстер-класу:
І. Презентація  власного проекту учнем-майстром:
ü стисло характеризуються зміст власного проекту;
ü описуються особисті досягнення з вивчення предмету «Трудове навчання»;
ü демонструються власні творчі роботи, виконані в межах проектування.
ІІ. Презентація технологічних прийомів виготовлення виробів:
ü надаються короткі відомості про технологію, що презентується;
ü визначаються матеріали та інструменти для виготовлення виробу та  об’єкт виготовлення;
ü описується технологія виготовлення виробу, що презентується;
ІІІ. Проведення практичної частини майстер класу(моделювання):
ü «учень-майстер» проводить практичне заняття з «учнями-слухачами», демонструючи прийоми виготовлення запропонованого виробу;
ü слухачі виконують завдання у відповідності з визначеною задачею, пропонуючи індивідуальне створення задуманого;
ü «учні-слухачі» виконують самостійну роботу з виконання практичного завдання, поставленого «учнем-майстром»;
ü «учень – майстер» виконує роль консультанта, організовує самостійну роботу «учнів-слухачів» і керує нею;
ü учитель  трудового навчання виступає в ролі консультанта - спостерігача за діями «учня – майстра» та в разі необхідності вносить доповнення або корективи в хід проведення майстер-класу.
ІV. Рефлексія:
ü відбувається презентація (або виставка) готових виробів;
ü наприкінці заходу  спільно зі «слухачами-учнями», «учнем-майстром» та «вчителем-консультантом» проводиться дискусія за наслідками спільної діяльності майстра і слухачів;
ü аналізуються позитивні та негативні сторони проведення майстер- класу.
     Ну і звичайно, наприкінці заняття потрібно зробити висновок, як логічне завершення виконаної роботи. Це може бути подяка «учням-слухачам», роздача приготованих пам'яток та ін.  Після проведення майстер – класу «учень – майстер» сумісно з «вчителем – консультантом» проводить  аналіз результатів проведення майстер класу, визначаючи позитивні та негативні сторони роботи. На цьому етапі відбувається планування подальших майстер класів.
 Як ви вважаєте, як же учитель може зацікавити учнів роботою над  розробкою та проведенням власного майстер-класу? Чекаю ваші пропозиції.
Принципи створення мотивації підготовки та проведення майстер-класу учня:
1.   Навчальна співпраця (вчитель трудового навчання (консультант)  і учень-майстер  є партнерами).
2.   Цілеспрямованість процесу проведення майстер класу  (учень-майстер повинен самостійно обирати тему майстер класу, спираючись на набуті знання та навички під час створення власних творчих проектів на уроках трудового навчання та технології з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів, для яких буде проведений майстер клас).
3.    Особиста практична значущість (учні повинні знати, навіщо вони це роблять? Для чого їм це потрібно?)
4.   Успішність і ефективність проведення власного майстер класу (учні працюють ефективно, коли відчувають, що їм це під силу).
5.   Позитивна співпраця з консультантом (усвідомлювати, що помилка - це також позитивний результат, оскільки це дає можливість виправити її і знайти інше вирішення проблеми).
6.   Потрібно враховувати суспільний та пізнавальний досвід учнів.        

               Таким чином, учнівський майстер – клас повинен мати логічну завершеність, бути результативним, містити набір оптимальних рішень завдань заняття, демонструвати особисті інтереси і особливості «учня-майстра».            Треба відзначити, що кожен майстер-клас володіє яскравими відмінними рисами через те, що   кожний «учень-майстер» має свої  індивідуально-особистісні якості і проявляє свою фантазію під час підготовки майстер класу.  Результати теж отримуються різні, але  важливо, що протягом майстер класу в трудову діяльність вволікаються всі його учасники. Активні учні проявляють свою фантазію, креативність, спираючись на ті знання та навички, якими вони вже володіють. Пасивні учні, виконуючи певний алгоритм дій, включаються в активну пізнавальну діяльність.
            Отже,
Впровадження цієї форми роботи дозволило зробити висновки , що вигоди від впровадження такої форми роботи отримують усі учасники навчально-виховного процесу.
Для вчителя - консультанта  можливість урізноманітнити позакласну роботу з предмету, допомагає виявити здібних учнів у вивченні предмету «Трудове навчання» в початковій школі, згладжуючи тим самим болючий адаптаційний період цих учнів в 5 класі, отримує сильну команду із учнів-майстрів, які удосконалюють свої практичні навички, набувають певні компетенції від заняття до заняття, стають постійними учасниками учнівських олімпіад, конкурсів з декоративно-ужиткового мистецтва.

ü Для учнів початкової ланки - це дієва мотивація до якісного оволодіння знаннями та навичками з предмету «Трудове навчання» в середній ланці, можливість познайомитися з новими технологіями виготовлення виробів, з досягненнями учнів старшої ланки.
1.   Одночасно вчиться і «учень – майстер». При підготовці та проведенні майстер-класу «учень-майстер» набуває різні навички роботи з аудиторією, удосконалює свої знання та навички у проектуванні, навчається виділяти головне, презентувати свої досягнення, рефлексувати свої дії, формує життєві компетенції, які допоможуть йому проявити вміння і здібності у дорослому житті Навчальний заклад:
ü здійснює внесок у розвиток творчої особистості учня,
ü організовує позаурочну зайнятість учнів,
ü  покращує якість освіти,
ü проводить профорієнтаційну роботу, рекламуючи професію вчителя.
2.   Батьки:
ü підтримують інтереси та захоплення дітей,
ü радіють, що діти стають впевненішими та відповідальнішими,
         Таким чином, формується випускник, який не лише знає основи наук, а й вміє самостійно здобувати інформацію, застосовувати її на практиці. I на цiй ocнoвi учнi виявляють бажання пізнати предмет глибше, долучитися до творчої науково- дослідницької роботи. Тож набувайте разом зі своїми учнями умінь, старань, досвіду, і у вас з’являться нові ідеї, з якими ви  будете крокувати  на сходинках до життєвого успіху.

             — Сер, у чому секрет вашого УСПІХУ?" — запитав репортер успішного бізнесмена.
— Всього два слова!
— І які ж, сер?
— Правильні рішення.
— І як же ви приймаєте правильні рішення?
— Одне слово.
— І що це за слово?
— Досвід!
— А як ви отримуєте цей самий досвід?
— Два слова.
— І які ж?
— Неправильні рішення...
ТОж, погодьтеся,  що  увесь  навчальний  процес  -  це  суцільне  поєднання  успіхів  і  невдач.  Тому   не треба  боятися  змінюватися,  експериментувати,  апробувати  нові  технології,  залишаючи  у  своєму  творчому  доробку  ті,  які сприяють  розвитку  інтелектуально-творчих  здібностей  дітей,  їхньому  самовияву,  а  отже,  особистісному  становленню. 
           Виховати творчу дитину може тільки творчий учитель. На думку М. Карне, вчителі, які працюють з обдарованими дітьми, мають бути чутливими й доброзичливими, мати високий рівень інтелектуального розвитку, динамічний характер, почуття гумору, бути особистісно-зрілими, емоційно стабільними і мати позитивну Я-концепцію.
             На завершення хочу сказати, якщо щодня протягом 10 років дивитися на картини, але не малювати, то, маючи  видатні природні дані, чи зможемо ми стати художниками навіть через 10 років? Звичайно ні. Всім відомо, що зробити учня щасливим може тільки щасливий учитель. Отже,я вам бажаю, відчути себе щасливими,від співпраці зі своїми учнями.        



Немає коментарів:

Дописати коментар