Даниліна Елла Миколаївна,вчитель трудового навчання,технології,креслення Української загальноосвітньої школи І-ІІІступенів № 13 Селидівської міської ради Донецької області

Шукати в цьому блозі

Розробки уроків



Урок 1-2.
Тема уроку: Вишивка як вид оздоблення текстильних матеріалів.  Прозорі техніки вишивання. Мережки – прозора лічильна техніка вишивання. Композиція виробу, оздобленого мережками.      
Мета уроку:

·       Освітня: створити умови для формування в учнів понять про прозорі техніки вишивання, про мережку та її види, про композицію української вишивки та принципи її побудови; для формування умінь та навичок планувати свою роботу, виконувати дизайн-аналіз, створювати композицію проектованого виробу, сприяти актуалізації життєвого досвіду учнів та формуванню уявлення про зв'язок культури з життям та побутом людей.
·       Виховна: створити оптимальні умови для виховання в учнів поваги до праці, бажання брати участь у трудовому процесі, інтересу до проектної діяльності,потреби виявити себе у різноманітних видах творчої діяльності.
·       Розвиваюча: сприяти розвитку естетико-сенсорної сфери особистості, що формує цілу низку життєвих  компетентностей: соціальної, інформаційної, полікультурної, комунікативної, самоосвіти та саморозвитку, продуктивної творчої діяльності учнів.



Методичне оснащення уроку:

 1. Матеріально-технічна база:
·       Майстерня трудового навчання;
·       Проектор, екран, ноутбук;
·       Сторінка учня
·        Матеріали для контролю знань учнів.

 2. Дидактичне забезпечення:
·       Робочий зошит;
·       Сторінка учня «Планування проектної діяльності», «Теоретична сторінка», «Дизайн аналіз моделей-аналогів»,«Розробка проектованого виробу».
·       Електронна презентація з теми;
·       Матеріали для контролю знань учнів: 
Обладнання: компьютер, зразки готових виробів та проектної документації, таблиці, картки-завдання, журнали із малюнками.
Інструменти та матеріали: кольорові олівці, картон, креслярські приладдя, клей, ножиці, тканина.

Методи навчання: робота за картками по групах, розповідь, бесіда, демонстрація, навчальна групова робота, робота в парах, творча індивідуальна робота, метод «Мікрофон»,повідомлення учнів, гра, метод конструювання понять, метод порівняння, метод евристичних запитань, самостійна робота.

Форми організації пізнавальної діяльності учнів: індивідуальна, парна  та групова робота.

Міжпредметні та внутрипредметні зв'язки: історія, народознавство, трудове навчання, образотворче мистецтво, метематика.

Поняття і терміни: прозорі шви, мережка, композиція, форма, колір, симетрія та асиметрія, проект, дизайн-аналіз.

Тип уроку: комбінований урок

Форма уроку: урок-подорож

План уроку.
І.Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів.
ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності.
ІV.Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
VІ. Закріплення  вивченого матеріалу
VІІ. Практична робота.
            VІІ.1.Вступний інструктаж.
            VІІ.2. Поточний інструктаж.
            VІІ.3. Заключний інструктаж.
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
                                                        
Підготовка до уроку: учні готують додаткову історичну інформацію про вишивання мережкою, добирають малюнки з зображенням вишитих серветок.
Учитель записує тему уроку на дошці,оформляє дошку таблицями.

Хід уроку.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
1)введення учнів в майстерню після дзвоника; привітання;
2) перевірка присутності учнів за рапортом чергового; заповнення вчителем класного журналу;
 3)перевірка підготовленості учнів до заняття (зошит, наявність спецодягу, матеріалів, обладнання);
4)призначення чергових.
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1.Вступне слово вчителя.
     Вишивка – це один з самих улюблених видів декоративно-прикладного мистецтва в Україні. У вишивці яскраво розкривається душа українського народу, його прагнення до краси. Ви вже багато знаєте про вишивку. Протягом роботи на уроках  в 5-6 класах ми з вами знайомилися с різними видами швів української народної вишивки та створювали творчі проекти дизайнерського напрямку на виготовлення вишитих виробів з використанням цих швів. Той досвід, який ви набули під час створення проектів знадобиться вам і в цьому році, тому що при вивчені теми «Оздоблення виробів» ми також свою роботу націлимо  на створення творчого проекту. Ви отримуєте змогу реалізувати свої творчі можливості, спираючись на свій життєвий досвід, досвід своїх батьків, досвід, набутий на уроках трудового навчання. Я вважаю, що спільна діяльність на уроці дасть змогу формування уміння вчитися, полікультурної, комунікативної компетентностей як складових вашого саморозвитку і виховання. Досвід, набутий при створенні творчих проектів, допоможе вам впевнено почуватися в житті, орієнтуватися в поблемних ситуаціях, продуктивно почуватися в різних коллективах та стати професіоналом свого діла. Сьогоднішній урок ми проведемо незвичайно. Сьогодні я вас запрошую до подорожі на чарівний острів, назва якому «Вишиваночка». А що ви очікуєте від сьогоднішньої мандрівки, стоячи біля воріт острова?
Вправа «Мої очікування».
        У вас на робочих столах лежать кольорові зірки, напишіть свої очікування на сьогоднішній урок, виразивши їх трьома словами. 


                                                     

      Подивіться на дошку, ми знаходимося біля воріт до цього острівка, але ж вони зачинені. Я підхожу до дошки, і зараз відчиню ці ворота (вчитель прикладає зусилля). Ой, а ворота не відчиняються, але я бачу на них якийсь лист. Давайте зачитаємо його?
Учитель пропонує зачитати лист учениці.
Текст листа.
Дорогий друже! Для того, щоб потрапити до нашого острова, треба згадати все, що ти вивчав на уроках трудового навчання  з технології виготовлення вишитих виробів в 5-6- класах , і якщо твої знання міцні-ворота відчиняться! Бажаю успіху!
             2.Виконання різнорівневих завдань.
Ось яку загадку нам загадали?! Так, давайте згадаємо все, що ми знаємо про техніки вишивання, виконавши завдання. Ми будемо працювати в групах. Перш ніж ми почнемо з вами роботу, дайте відповідь на запитання:
·       Працюючи в групах які якості Ви розвинете в своїй особистості?
-Учні дають відповідь.
-Учитель підводить підсумок. Робота в групах дасть Вам можливість вільно висловлювати власні думки, обговорювати їх, розвиває комунікативні та соціальні компетентності, критичне мислення, увагу, пам'ять.
*Робота в групах.
Завдання для І групи «Склади поняття»
Вам запропоновані картки з трьома поняттями, але літери  в них переплуталися. Складіть літери в певному порядку і дайте визначення отриманим поняттям.

 Відповіді: орнамент, мотив, канва.

Завдання для ІІ групи
       На дошці прикріплені дві таблиці «Класифікація швів за способом вишивання» та «Класифікація швів за технікою вишивання». Поруч з ними знаходяться картки з назвами швів. Визначте, до якої групи відносяться шви та по черзі прикріпляйте картки з їх назвами до колонок таблиць. Відповідь обґрунтуйте.
Класифікація швів

за способами вишивання                                        за технікою вишивання



НАБОР КАРТОК: косий хрест, стебловий, кривулька, тамбурний, петельний, ретязь, напівхрест ,гладь,мережки, виколювання, прямий хрест,вирізування.
Завдання для ІІІ групи «Знайди співвідношення»
Учні працюють з картками завданнями. Ви пам’ятаєте, що кожний шов має графічне зображення. Перед вами лежать картки-завдання, на яких з лівої сторони подані назви швів української народної вишивки, а з правої – їх графічне зображення. Вам необхідно встановити співвідношення між назвою шва та його графічним зображенням.






 
 5.Слово вчителя.
       Молодці, ви добре впоралися з завданнями. І я повертаюся до наших воріт, які ведуть нас до чарівного острова. Як ви вважаєте тепер вони відчиняться? (діти з очікуванням погоджуються, вчитель намагається відчинити двері). І ось нарешті ми потрапляємо на цей острів. 

І бачимо, що на ньому є чарівний замок.







ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ТРУДОВОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ
        Сьогодні на уроці ми пройдемо по його кімнатах і я сподіваюсь, ви отримаєте для себе дуже багато корисного та цікавого.
          Вишивка є найбільш поширеним видом оздоблення ужиткових предметів і задоволення естетичних потреб українців. Вона поєднує минуле з сучасністю і стверджує подальший розвиток орнаментальної живописної культури.
        Будь-яку виконану роботу (ремонт кімнати, пошив одягу, створення виробів декоративно-ужиткового мистецтва і т.п.) можна розглядати, як творчий проект. Тому що кожний створений проект – це реалізація задуму людини. Давайте подивимось на  виставку творчих проектів учнів, яка розташована в нашому кабінеті. Скільки різноманітних виробів ми бачимо. Серед них є і творчі проекти учениць 7 класу попереднього навчального року, зверніть увагу на те, що кожний з них неповторний. Працюючи над розробкою проекту, ваша власна фантазія та бажання допоможуть створити дійсно авторську річ. Вкладіть у роботу тепло й доброту, всю свою позитивну енергетику, й тоді ваші вироби будуть говорити про вас самі. Я сподіваюсь, що при досягненні цієї мети Ви крок за кроком будете шліфувати свою творчу продуктивну компетентність.
ІV.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ.
          1.Слово вчителя.    
         Для того, щоб узнати, з яким видом швів ми будемо знайомитися в 7 класі, я вам пропоную виконати завдання. Уважно подивиться на дошку. На дошці записана тема сьогоднішнього уроку, але вона неповна:
Вишивка як вид оздоблення текстильних матеріалів.  Прозорі техніки вишивання. … – прозора лічильна техніка вишивання. Композиція виробу, оздобленого….
ВИКОНАЙ ЗАВДАННЯ.
Закресли літери, які повторюються тричи. З літер, що залишились скади слово, і ти знайдеш назву прозорої техніки, яку ми будемо вивчати сьогодні на уроці.

*
У
М
С
Е
Я
О
Н
Р
О
Е
С
У
Ж
Я
Н
Я
С
О
К
Н
У
А
*
Відповідь:
*
У
М
С
Е
Я
О
Н
Р
О
Е
С
У
Ж
Я
Н
Я
С
О
К
Н
У
А
*

        Так, це – мережка. Запишіть тему уроку в робочий зошит.
Учні записують тему уроку в робочий зошит.
           2.Постановка задач уроку.
        - Як ви вважаєте, які задачі під час мандрівки, нам з вами потрібно виконати?
Задачі на урок формулюють діти, вчитель корегує відповіді учнів.
Повинні знати: що таке проект, етапи роботи над створенням проекту, різноманітні прозорі техніки, що таке мережка, види мережок,  поняття про композицію та принципи її побудови; перелік необхідних матеріалів та інструментів для роботи над вишивкою. 
Повинні вміти: визначати завдання проекту та його обґрунтовування, планувати
свою роботу під час розробки творчого проекту, робити дизайн-аналіз моделей-
аналогів, створювати композицію для свого проектованого виробу; виконувати
розмічання мережок на серветці, вдосконалювати важливу складову життєвої
компетентності – вміння вчитися.
    3.Слово вчителя.
        Вивчати тему: «Оздоблення виробів» ми будемо, виконуючи міні-проект «Стильна прикраса для журнального столу», набираючись досвіду роботи з проектної діяльності, який вам знадобиться  наприкінці навчального року при вивченні розділу нашої програми «Проект», де ми будемо виконувати справжній великий творчий проект.
Вправа «Мікрофон»
Давайте пригадаємо:
-      Що таке проект?
-      Чи приходилось Вам в житті виконувати проект?
-      Як Ви вважаєте, що дає Вам робота над створенням проекту? Які риси характеру формує?
-      Де в житті вам знадобляться знання та вміння, які ви отримуєте при  створенні  творчих проектів?
-      На які етапи поділяється процес роботи над проектами? Для підказки дивиться на таблицю «Етапи проектної діяльності» СЛАЙД 7-8.
ЕТАПИ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ






-     
З чого треба починати свою роботу?
        4.Планування роботи.
Дійсно, роботу треба починати з планування роботи?
І ми  заходимо до першої кімнати нашого замка, яка має назву «Цілеспрямована»
      Людина, яка хоче досягти успіху в сучасному світі, повинна мати певні здатності, зокрема:
-        швидко діяти в нестандартних ситуаціях,
-        учитися все життя,
-        працювати в сучасних інформаційних системах.
Я пропоную Вам заповнити перший лист проекту «Планування проектної діяльності з  вивчення теми «Оздоблення виробів»:

Учні працюють на «Сторінці учня».

СРОК ВИКОНАННЯ
ЕТАПИ
ВИКОНАННЯ

РЕЗУЛЬТАТИ РОБОТИ

Урок № 1-2



ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПІДГОТОВЧИЙ
ПІДІБРАНА ТЕМА ПРОЕКТУ, ПОСТАВЛЕНА МЕТА ТА ВИЗНАЧЕНІ ДИЗАЙНЕРСЬКІ ЗАДАЧИ. ПРОАНАЛІЗОВАНА ЛІТЕРАТУРА.

Урок № 2-4




КОНСТРУКТОРСЬКИЙ

РОЗРОБЛЕНІ  ЕСКІЗИ МОДЕЛЕЙ ВИРОБУ, ОФОРМЛЕНА КОНСТРУКТОРСЬКА ДОКУМЕНТАЦІЯ.
Урок № 5-6

ТЕХНОЛОГІЧНИЙ


ОТРИМАНИЙ ГОТОВИЙ ВИРІБ
Урок № 7-8

ЗАКЛЮЧНИЙ
ОФОРМЛЕНА ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА, ПОРТФОЛІО.ЗАХИСТ ТВОРЧОГО ПРОЕКТУ.
     Сьогодні на уроці ми з вами виконаємо завдання першого та почнемо роботу  другого етапу створення Вашого проекту. Користуючись таблицею «Формування життєвих компетентностей засобами проектної технології», сформулюйте, які  компетентності будуть формуватися на цьому етапі?
-Учні дають відповідь на питання.
V.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Йдемо далі, та заходимо у наступну кімнату замку «Теоретична».
1.Відомості про види оздоблень різних конструкційних матеріалів.
З давніх-давен наші предки старалися оволодіти різними ремеслами. ручним способом вони будували житло, майстрували меблі, виготовляли речі домашнього застосування. Щоб ці вироби тішили око, їх прикрашали.
 - Відкрийте підручник на стор.101 і роздивіться мал.75. Спираючись на свій життєвий досвід, на малюнок підручника назвіть відомі вам види оздоблень виробів з різних конструкційних матеріалів.
Учні дають відповіді: витинанка, різьблення, випалювання, гравірування на металі, розпис по дереву, в’язання, лозоплетіння, писанкарство, вишивка.
          Оглядаючи знахідки в музеї, можна помітити, що формами, орнаментами вони схожі на деякі сучасні вироби, які ми називаємо традиційними. У глибинах свідомості народу живе й передається від покоління до покоління інформація про найбільш доцільне та прекрасне. В цьому суть традицій, їх живучість і творча сила. Останні десятиліття докорінно змінили побут народу та його матеріальну культуру під впливом нових форм життя і господарства. Зберігаючи й розвиваючи традиції минулого, сучасні майстри виготовляють предмети домашнього вжитку та декоративного призначення з урахуванням нових естетичних вимог. Ось це будете робити і ви,виконуючи сьогоднішню практичну роботу.
2.Використання електрифікованих знарядь праці для оздоблювальних робіт.
У теперішній час трудомістка техніка ручної праці замінюється на машину. У промисловості використовують півавтоматичні та автоматичні в’язальні й вишивальні машини з комп’ютерним керуванням.  На стор.104-105 нашого підручника на мал.77-78 зображені електрифіковані вишивальні та в’язальні машини, а на мал..79 електрифіковані знаряддя праці для оздоблювальних робіт
- Як ви вважаєте, які переваги електрифікованих знарядь праці перед ручними та механізованими?
Учні дають відповідь на запитання: покращує якість роботи, збільшує ефективність праці, навіть самий простий виріб можна прикрасити ексклюзивною композицією, допомагає вишивальниці втілити у вишивці практично будь-яку фантазію.
3.Поняття про прозорі техніки вишивання.
Лічильні шви, що виконують на попередньо прорідженій (нитки підрізують і висмикують) тканині, називають ажурними або прозорими. До таких швів відносяться шви мережки, вирізування, виколювання.
-Учитель демонструє малюнки із журналів з виробами,оформленими різними прозорими техніками.
- Учні записують визначення на «Сторінці учня»
4.Поняття про мережку.
 - Знайдіть у підручнику на стор.113 визначення мережки та запишіть його на свою сторінку.
- Учні записують визначення на «Сторінці учня»
Мережкою називають ажурну або прозору вишивку, виконану на місці висмикнутих із тканини ниток.
 5.Історичні відомості.
Ми переходимо до наступної кімнати нашого чарівного замку, яка має назву «Історична».
Слово вчителя.
Неможна говорити про сучасне декоративно-прикладне мистецтво, не пов’язуючи його з культурним надбанням українського народу, з життям та побутом людей. В пояснювальній записці Вашого творчого проекту повинна бути сторінка з історичними відомостями. Сьогодні  проведуть нас  по  «Історичній» кімнаті учениці-експерти з народознавства, які мають можливість продемонструвати рівень своєї інформаційної компетентності і заохотити Вас до отримання цікавої та корисної інформації не тільки з підручника, а і з інших джерел.
Експерт 1. У часи Київської Русі мистецтво художньої вишивки дуже високо цінувалося. Сестра Володимира Мономаха Анна - Янка організувала в Києві, в Андріївському монастирі, школу, де молоді дівчата вчилися вишивати золотом і сріблом.
. Віддавна мережки були відомі у вишиванні у багатьох народів. В Україні нею оздоблювали найрізноманітніші вироби: одяг, рушники, скатертини, узорні покривала на ліжка, занавіски, тощо. До двостороннього методу декорування тканин належать і різноманітні техніки виколювання, вирізування, мережання, обметування, рубцювання тощо. Ці техніки були відомі в усіх областях України. Особливого поширення вони набули на Покутті, Полтавщині, Київщині та ін.
Експерт 2. Оздоблення виробів мережкою завжди було популярне. Орнаменти з використанням мережки надають вишивці витонченості та вишуканості. Гарний вигляд мають мережки на жіночих блузах, платтях, костюмах, чоловічих сорочках, дитячому одязі, білизні, косинках, серветках тощо. Мережки можуть бути основною частиною узору або способом обробки країв вишитих виробів – скатертини, серветки, рушника, фіранки. В одязі за допомогою мережки можна з’єднувати полотнища, що називається змережуванням. Ажурність наскрізного шиття білим по білому особливо характерна на Полтавщині, Чернігівщині. У південних і західних областях України застосовують і кольорові нитки, за допомогою яких створюють яскраві візерунки на ажурному фоні. Історія розвитку українського вишивання нагромадила безліч різноманітних мережок.
         6. Види мережок.
Серед усього розмаїття видів мережок чітко просліджуються основні, так названі прості мережки, на базі яких виконують усі інші. Залежно від місцевості той самий вид мережки може мати різні назви: “одинарний прутик”, “подвійний прутик”, “схрещений прутик”, “черв’ячок”, “одинарні стовпчики”, “подвійні стовпчики”, “гречка”, “вівсяночка”, “лучка”, “одинарна”, “подвійна ляхівка” та “багаторядова ляхівка з настилом”, “прутик з настилом”, з “прутиком через чисницю”, через “чисницю без прутик”, “шабак”, “затеганка зубчикова квадратикова



Наступна кімната в нашому замку «Дослідницька».
Міні –дослідження «Визнач назву шва». Робота в парах.
-        У вас на робочих столах знаходяться зразки виконаних швів простих мережок. Уважно роздивіться їх та проведіть міні-дослідження, метою якого є визначення назви швів простих мережок. На дошці ви бачити таблицю «Види мережок» з назвами простих швів, знайдіть відповідний зразок до назв.
ВИДИ МЕРЕЖОК
 





-        Учні виконують завдання.
-        Спільно перевіряється виконане завдання, учні доводять чому саме вони так вирішили.
-        Учитель на дошці відкриває праву частину таблиці з графічним зображенням швів.
-        При створенні  проектованого виробу ми з Вами будемо виконувати ці види мережок, тому під час виконання практичної роботи, створюючи композицію свого проектованого виробу зверніть на це увагу.
ВИДИ МЕРЕЖОК
 






- Учні заповнюють таблицю на «Сторінці учня».
Ми переходимо в наступну кімнату нашого замку
«Матеріально-інструментальна»
7.Матеріали та інструменти для виготовлення мережки.
Якість і краса виконаної мережки, як і якість самого проектованого виробу, залежить від правильно підібраних матеріалів і інструментів. Мережка – це своєрідна прозора ажурна вишивка, що виконується тільки на тканинах полотняного переплетення, оскільки для виконання мережки необхідно витягти певну кількість горизонтальних ниток, а вертикальні зібрати голкою в пучки і обметати нитками, окреслюючи певні орнаментальні мотиви.
Матеріалом для вишивання мережок є тканина (основа), на якій вишивають, а також те, чим вишивають, тобто нитки.
Для лічильної вишивки, до якої належить мережка, беруть тканину з полотняним переплетенням ниток (льняне або бавовняне полотно, батист, маркізет, бортівка), тобто таку, на якій легко лічити і витягувати нитки.
Зручною для початківців є густа канва «Аіда» - спеціальна вишивальна тканина, в якої нитки основи й утоку (піткання) однакової товщини.
Нитки, залежно від призначення виробу та техніки виконання, застосовують різноманітні як за кольором, так і за товщиною (номерами). Для мережки можна використати бавовняні котушкові нитки, шовкові, муліне тощо. На тонких тканинах виконують мережку нитками №60, 80, на грубих – нитками середніх номерів.
Для виконання мережок, крім тканини і ниток, треба мати ножиці, лезо, набір голок з вушками різної величини, п’яльці та сантиметрову стрічку.
Підбір голки залежить від товщини нитки і щільності тканини.
Ножиці потрібні двох видів: маленькі, з гострими загнутими кінцями – для підрізання та витягування ниток під мережки і великі – для розрізання тканини. Можна використовувати для підрізання ниток лезо. Для цього треба голкою підняти необхідну кількість ниток і розрізати їх лезом на голці.
Сантиметрову стрічку застосовують під час визначення на тканині чи виробі місця для вишивки.
П’яльці можна брати круглі, квадратні, пластмасові і дерев’яні. Їх використовують для забезпечення натягу тканини. Стібки, виконані за їх допомогою, лягають рівніше й малюнок не перекошується.
Відчиняємо двері наступної  кімнати замку «Композиційна»
8.Поняття про композицію вишитого виробу.
Гарний вигляд проектованого виробу великою мірою залежить від побудови композиції вишивки.
-        На стор.124 вашого підручника знайдіть визначення поняттю «композиція» та запишіть до своєї сторінки.
        Композиція – це творче поєднання різних елементів узору в єдине ціле та розташування їх на виробі.
- Учні записують визначення на «Сторінці учня»
       9.Художні вимоги для створення композиції вишитого виробу.
Ви вже багато знаєте про створення композиції вишитого виробу із попередніх класів.
-        Давайте пригадаємо, які вимоги до побудови композиції вам відомі?
На допомогу вам я пропоную підручник, таблиці, фотоматеріали із журналів.
-        Учні дають відповіді.
       Композиція вишивки для виробу має відповідати певним художнім вимогам. Вона залежить від призначення, форм та якості матеріалу оздоблювального виробу.

КОЛЬОРОВЕ СПОЛУЧЕННЯ
РОЗТАШУВАННЯ МОТИВІВ
      
Сучасним виробам декоративного призначення характерне найрізноманітніше розміщення узорів: по вузькій або широкій каймі, в центрі, в кутах або довільне.
       У побудові композиції часто використовують поєднання техніки прозоро-лічильної групи з поверхнево-нашивними лічильними техніками. Цей аспект я Вам пропоную використати, коли на практичній частині уроку Ви будете розробляти композицію свого проектованого виробу – поєднайте в своїй роботі в єдине ціле знання, набуті на цьому уроці про прозорі техніки вишивання; знання, отриманні на уроках трудового навчання в попередніх класах та традиції своєї родини.
        Композиції вишивки характерна орнаментальність. Що таке орнамент ми пригадували на початку нашого уроку.
- Назвіть види орнаментів, користуючись таблицею на дошці.
ВИДИ ОРНАМЕНТІВ
              

- Учні називають види орнаментів.
        Прямокутні площини тканини, прямий крій окремих компонентів одягу спричинились до створення стрічкових, композицій. Серед величезної кількості варіантів композиційного рішення вишивок перевагу мають стрічкова, булетка, а також вазонна композиції. Дещо іншого застосування набула розеткова і шахова системи розміщення орнаментальних мотивів.
Суттєве значення для вишивки має кольорова гамма. Потрібно враховувати ритмічне чергування кольору, виділення основного тону, який надає вишивці необхідну цільність і завершеність. Візерунок мережки виконують переважно нитками світлих тонів (білими, блакитними, рожевими) на білій тканині. На тканині інших кольорів мережки виконують нитками в тон тканини.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Гра «Блеф-клуб» (На запитання відповідати тільки «так»  або «ні»)
1.    Мережки – це лічильні шви ? (Так).
2.    Мережки вишивають на місці висмикнутих із тканини ниток? (Так)
3.    Для вишивання мережок можна обрати будь-яку тканину?(Ні)
4.    Для створення композиції виробу враховують колір? (Так).
5.    P3170226 Зображена мережка називається «одинарний прутик»? (ні).
VІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА.
Ми переходимо до наступної кімнати нашого замку, навіть самої цікавої сьогодні на шляху нашої  подорожі, «Дизайнерська»
               VІ.1. ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ.
1.    Повідомлення теми практичної роботи.
Тема: Створення композиції проектованого виробу згідно поставленої мети.
Завдання :
-        Визначити тему проекту.
-        Визначити мету та дизайнерські задачи проекту.
-        Виконати дизайн-аналіз моделей-аналогів.
-        Обрати модель проектованого  виробу.
-        Створити композицію проектованого виробу згідно поставленої мети, поєднавши в своєму виробі прозорі та поверхнево-нашиті техніки вишивання.
-        Намітити місце розташування мережки на проектованому виробі.
2.Повідомлення про вимоги до якості виконання завдання : правильно, відповідно технології виконана мережка, гарно вишита мережка, краї виробу оброблені відповідно до поданої технології;
          VІ.2.САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ ТА ПОТОЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ.
   1.Учні  обирають тему проекту.
   2.Учні визначають дизайнерську мету свого дослідження, записують у свою «Сторінку учня».
            3. Вибираючи 3-4 моделі серветки із запропонованого банку ідей до проектів, який  розташований на «Сторінці учня»», проводять дизайн-аналіз за діаграмою «Павутинка». Виконуючи дизайн-аналіз учням треба звернути увагу на наступні питання:
·       Що бачу?
·       Для чого мені це потрібно?
·       Що подобається?
·       Що б я змінив?
Банк ідей тем творчих проектів 








Я вдячна Вам, дівчатка за плідну роботу. Але пригадаю відоме всім російське прислів’я «Делу – время, потехе – час», котра нагадує нам про те, що настав час згадати про своє здоров’я і розвиток здоровязберігаючої компетентності.
4.Фізкультхвилинка (проводить чергова учениця)
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд
- Учні займають робочі місця і продовжують роботу.
5.Учні обирають модель проектованого виробу згідно поставлених дизайнерських задач та створюють композицію виробу.
- Учитель пропонує різнорівневі завдання для виконання практичної частини роботи.
І рівень - створення композиції серветки, використовуючи картки з зображенням різноманітних малюнків мотивів методом аплікація;
ІІ рівень - створення композиції серветки в техніці «колаж», поєднуючи аплікацію з замальовуванням олівцями;
ІІІ рівень - замальовування ескізу серветки олівцями, спираючись на моделі-аналоги;
ІV рівень – створення ексклюзивної композиції серветки, спираючись на свій власний життєвий досвід, традиції своєї родини.
-Учні роботу виконують на «Сторінці учня» різними техніками (на довільний вибір форми діяльності  учня).
6.Учні підготовляють тканину для роботи та виконують розмічання доріжок для виконання мережки на проектованому виробі.
7.Вчитель під час виконання учнями практичної роботи  контролює:
-        організацію робочого місця;
-        дотримання безпечних прийомів праці;
-        поставу;
-        правильність оформлення пояснювальної записки проекту;
-        змістовність поставлених дизайнерських задач проектів учнів;
-        аргументованість проведення дизайн-аналізу моделей-аналогів;
-        використання учнями набутих знань на уроці при створенні композиції проектованого виробу;
-        реалізацію потреби виявити себе у різноманітних видах творчої діяльності.
     Учитель під час обходу робочих місць:
-          проводить індивідуальний інструктаж;
-        слідкує за правильністю виконання практичної роботи;
-        стимулює творчу активність учнів;
-        створює ситуацію успіху;
-        стимулює розвиток  естетико-сенсорної сфери учня, що формує цілу низку життєвих  компетентностей: соціальної, інформаційної, полікультурної, комунікативної, самоосвіти та саморозвитку, продуктивної творчої діяльності учнів
-        аналізує типові  помилки.
   VІ.3. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ.
Ще одна кімната, в яку ми переходимо «Презентаційна»
-        Учні за бажанням презентують створені композиції для своїх проектованих виробів.
-        Вчитель аналізує переваги  в роботі учнів  та типові помилки, які мали місце під час виконання практичної роботи, разом з учнями пропонує шляхи їх усунення.
-        Спільно з учнями визначаються найбільш удачливі композиційні рішення серветок.
VІІ.ПІДСУМОК УРОКУ.РЕФЛЕКСІЯ
1.Оцінювання досягнень учнів за роботу на уроці.
- Учні виставляють оцінки за роботу в «Лист самоконтролю».
- Вчитель коментує виставленні бали.
2. Заключне слово вчителя.
Ось і підійшла до кінця наша подорож по чарівному замку, що знаходиться на острові «Вишиванка». Щоб вийти з цього острову треба відповісти на запитання:
1.    Чи сподобалася вам наша подорож?
2.    Що нового ви дізналися на уроці?
3.    Чому навчилися на уроці?
4.    Про щоб хотіли ще дізнатися?
5.    Чи виконані завдання нашого уроку?
І повертаючись до початку уроку  до виконання вправи «Мої очікування», хочу запитати:
-        Чи справдилися ваші очікування? Візьміть у руки ваші зіроньки. Якщо ваші очікування справдилися підніміть їх догори, якщо ні – опустить.
Учитель підходить до дошки, закриває ворота острова.
Подпись: ВИШИВАНОЧКА
 



Бажаємо успіху!
 
                                                 


Повертаючись до таблиці «Планування проектної діяльності», хочу запитати:
1.Які етапи роботи ми з Вами пройшли на сьогоднішньому уроці?
2. Що вже з запланованого Вами виконано?
3.З якими труднощами ви зустрілись, виконуючи роботу над створенням творчого проекту по виготовленню серветки?
4.На Вашу думку, який наступний етап роботи над створенням Вашого проектованого виробу?
        Я сподіваюсь, любі діти, що ми досягли з Вами певної мети – Ви здобули нові знання. На траєкторії Вашого індивідуального розвитку з’явилися нові крупиці успіху, отже, Ваша компетентність уміння вчитися вдосконалюється, поширюється.

3. Домашнє завдання: поміркувати над останнім моїм запитанням, за необхідністю внести корективи в свій  творчий проект, узгодити з батьками орієнтовані передбачувані витрати на реалізацію творчого проекту та можливі пропозиції щодо Вашої ідеї; підготувати інструменти та матеріали до виконання проектованого виробу.
4.Прибирання робочих місць.





















Немає коментарів:

Дописати коментар